Jak hodnotí fungování vlády v krizi občané?
Koronavirová krize doznívá, stále však nemáme vyhráno. Myslím si, že je čas udělat malou revizi, jak jsme na tom, jak krizi zvládáme a jestli jsme připravení na případnou další vlnu koronavirové epidemie, případně i na další krize.
Tématu krize jsem se věnovala v minulých týdnech poměrně intenzivně z různých stran, na mém blogu si můžete přečíst hned několik článků (doporučuji například článek o českých firmách nebo často opomíjených samoživitelích a samoživitelkách). Také jsem sestavila informační brožurku, která pomůže lidem s přípravou na krize a jejich zvládáním. Brožurku si můžete stáhnout ZDARMA přímo na mém webu.
A protože mi tato oblast připadá důležitá, rozhodla jsem se udělat průzkum názorů veřejnosti na toto téma. Tady jsou výsledky první části průzkumu.
Vláda reagovala na příchod krize včas a maximálně efektivně
Většina oslovených respondentů hodnotila rychlost reakce vlády příznivě. Téměř tři čtvrtiny (72,2 %) jich souhlasí s tím, že vláda na příchod krize reagovala včas. Více než čtvrtina (27,8 %) jich má opačný názor.
Nadpoloviční většina (54,7 %) respondentů považuje reakci vlády na krizi za maximálně efektivní. Tady už ale hodnocení není tak jednoznačné, protože 45,3 % účastníků průzkumu to vidí naopak.
Můj komentář: Je vidět, že lidé vnímají a oceňují, že se vláda snažila krizi řešit poměrně záhy. Na druhou stranu si možná se mnou vzpomenete na slova ministra zdravotnictví, který ještě v únoru hrozbu pandemie bagatelizoval a současně se dušoval, jak jsme na případnou epidemii připravení. Doufám, že toto nám bude varováním a že se takové zaváhání nebude v budoucnu opakovat.
Když přijde na krizi, komunikovat tato vláda neumí
Alespoň tak to vyplývá z dat. Ani ne třetina (31,8 %) účastníků průzkumu považuje komunikaci vlády o příčinách a hrozbách souvisejících s Covid-19 za jasnou a srozumitelnou. Naopak sedm z deseti (68,2 %) respondentů dává v tomto ohledu vládě záporné hodnocení.
Ještě hůř dopadlo hodnocení komunikace zaváděných krizových opatření. Pouze 29,1 % účastníků průzkumu ji považuje za jasnou a srozumitelnou, 70,9 % to vidí naopak negativně.
Můj komentář: Andrej Babiš má skvěle zvládnuté osobní PR a politický marketing. Nicméně když přijde na věc a musí řešit závažné věci, ukazují se limity komunikace, která nabízí spíše zábavu než skutečný obsah. Otázka je, jestli se toto nelichotivé hodnocení týká jenom způsobu komunikace vlády, nebo se současně vztahuje i k obsahu komunikace. Domnívám se, že lidé si všímají i řady přešlapů a zmatečnosti, kterou se vláda v minulých dvou měsících vyznamenala. Pokud to funguje takto, nemůže být zvládnutá ani komunikace.
Vláda příliš nepomáhá domácnostem ani firmám
Toto je asi nejsmutnější část průzkumu. Lidé mají pocit, že je vláda hodila přes palubu. Pouze něco přes čtvrtinu (28,7 %) účastníků průzkumu si myslí, že vláda dostatečně a včas pomohla domácnostem se zvládáním krize. 71,3 % si myslí pravý opak.
Pokud se zaměříme na pomoc firmám, je situace ještě horší. Pouze pětina (21,1 %) účastníků průzkumu si myslí, že vláda dostatečně a včas pomohla podnikatelům se zvládáním krize. Osm z deseti (78,9 %) respondentů v tomto ohledu hodnotí vládu negativně.
Můj komentář: Pomoc domácnostem a podnikatelům ze strany vlády považuji za nejdůležitější součást vládního angažmá. Jsem ráda, že vláda reagovala včas a provedla nutná opatření, aby zamezila dalšímu šíření koronaviru mezi lidmi. Na druhou stranu na dosaženém výsledku mají největší podíl samotní občané. Jsou to oni, kdo trpělivě a s pochopením snášeli tvrdá opatření. Proto si myslím, že by vláda měla stát více na jejich straně. Vláda nesmí nikoho házet přes palubu a musí pomáhat rychle a bez rozdílu, tak jako to vidíme v jiných zemích. Jedině tak vše opravdu zvládneme, aniž by byly dlouhodobé následky vypnutí ekonomiky a defacto celé společnosti fatální.
Graf: Hodnocení vlády v době krize (uvedené podíly odpovědí v procentech)
Vláda podceňuje přípravu na budoucí krize
Podle účastníků průzkumu vláda nedělá dost pro to, abychom byli připraveni na podobnou krizi, jako je současná koronavirová krize. Dvě třetiny (67,3 %) respondentů v tomto ohledu hodnotí kroky vlády negativně, pouze třetina (32,7 %) vnímá snahu vlády jako dostatečnou.
Můj komentář: V tomto případě se kloním spíše ke kritikům vlády. Sice se říká, že po bitvě je každý generál, nicméně tady jde právě o to, abychom byli připraveni na budoucnost. Myslím si, že vláda a ministerstva má k dispozici poměrně velké kapacity, aby dokázala už teď pracovat na krizových plánech do budoucna. Ostatně, už na začátku května jsem přišla s několika návrhy, jak by měla příprava na krizi vypadat.
Graf: Dělá vláda dost, abychom byli připraveni na další podobnou krizi? (uvedené podíly odpovědí v procentech)
Informace o průzkumu
Průzkum jsem provedla sama, bez jakýchkoli vnějších vlivů. Téma považuji za natolik důležité, že se mu po celou dobu koronavirové krize intenzivně věnuji. Průzkum jsem dělala prostřednictvím on-line dotazníku přes platformu Vypln.to v době od 13. do 26. května 2020. Průzkumu se zúčastnilo 223 účastníků. Účast v průzkumu je náhodná, dotazník jsem propagovala na portále Vypln.to a na Facebooku. Průzkum tedy není reprezentativní. Nicméně jeho závěry považuji za relevantní, protože odráží názory více než dvou stovek lidí.
Jak byli na krizi připraveni obyvatelé ČR? A jsou připraveni na další potenciální krizi? Podívejte se na další výsledky průzkumu v samostatném článku. Můžete si také přečít tiskovou zprávu k průzkumu.
Také mě moc zajímá, jak fungování vlády v době krize hodnotíte vy. Můžete mi to napsat do komentáře pod článkem.
Inga Petryčka